söndag 31 oktober 2010

Turkiet Del 2

Dags att berätta lite till om vår resa.

Det var andra gången jag besökte Turkiet och
det blev också andra gången jag provade på äkta
turkiskt bad - Hamam.
Jag tycker det är ett måste att prova på det då man
är till Turkiet. Det är så skönt att bli riktigt tvättad
och omskött. Och helst skall man göra det i början av
semestern för då sitter solbrännan på längre.

I mitten av rummet finns "navelstenen" som man först
ligger på så att kroppen börjar svettas och porerna öppnar
sig. Sen får man kroppen skrubbad av en hamam mästare och
blir därefter intvålad. Till sist sköljs man med vatten
från marmorhoarna.
Det är 40 - 50 grader varmt i hamamen med hög luftfuktighet.
Badet hettas upp genom att golv och murverk strålar värme.

Efter tvättningen blev jag lotsad till ett rum med flera
sängar, låg och slappnade av där en stund. Fick vatten att
dricka.
Sedan hämtade en massör mig och jag fick helkroppsmassage
med varma stenar. Turkisk massage är djupgående och väldigt
effektivt.
Efter det så blev det att lägga sig igen och fick en choklad-
mask. Och te att dricka.
Hela proceduren tog ca 1,5 -2 timmar. Härligt!
Efter det var huden mycket len och mjuk.


Bilderna är lånade från nätet för jag fotade inte själv.

Besök in till staden Side blev det också. Det finns många
ruiner kvar efter gamla staden Side. Bl a ruiner av stadsmuren
och flera tempel.




Side är en vacker stad vid havet med många affärer .





Tiffanylampor och lampetter fanns det många varianter av.
Såna fick också komma med mig hem.


I stort sätt så var vår härliga resa.

Ha en riktigt skön söndagkväll!

M-G

16 kommentarer:

Louise sa...

Aaahhh det där med bad och massage och hela hoiton låter som himmelriket!! Fina lyktor på sista fotot!

Lyckoslanten sa...

Låter som en riktig genomgång! Jag var i alla möjliga tvättanordningar, men skötte tvagningen själv. I Side blev man smått irriterad på köpmännen. Min man blev kallad finsk maffio när han ville pruta på de skor han köpte åt mig! ;o) Nåja, härligt hade ni det! ♥

Vform sa...

Åh ... vilken härlig resa ni haft :) Skönt att få bege sig till en helt annorlunda värld!
En upplevelse rikare förstår jag!

Fortsatt skön höst hemmavid!
Snart börjar torggummorna synas i bilden ;)

Liljas Corner sa...

Wow va snyggt med alla lampor!
Och nu blir man ju onekligen sugen på att resa söderut...

Nette Cecilia sa...

Det lät som en skön upplevelse det där ,vackra bilder,ha det bra Nette

Monica sa...

Det låter för härligt med ett sådant bad. Sådant man lever på länge!
Ha en fin början på veckan!
Kram Monica

Livet på Vestergård sa...

Ni har nog haft en riktigt fin resa. Hamam har jag inte provat på.Det var en lång procedur, men jag förstår att det gjorde gott.
Javisst ses vi på våra vanliga platser i kväll :)

alegni sa...

vilken behandling du fick! låter absolut som något värt att pröva om man någon gång skulle komma sig för att åka till det landet.
fina bilder bjuder du på - tack för det!

Huset vid ån sa...

Åhh, Jag skulle verkligen behöva turkiskt massage!nu!

Jag längtar ner när jag ser dina fina bilder....

Kram Therese

Galleri MochB sa...

Ah så underbart det låter :O)

Marie//Tekla Maräng sa...

Roligt att du vill vara med i min utlottning. Lycka till:)

Nyanser av vitt sa...

Åh vilka fina bilder. Jag har aldrig provat att bada turkiskt fast jag kan göra det där jag bor :O)
Har du sett att jag skickat ett mail till dig?
Kram Agneta

Jessica sa...

Vi besökte också Side när vi var på resa till Alanya förra året o det var verkligen ett mysigt ställe! Hamam har det inte blivit av att jag besökt trots att jag tänkt. Nå, bra att ha ngt sparat till nästa gång också ;)

Nicole sa...

Ååå vilken härlig semester ni haf haft! Badet låter ju rikigt skönt och avslappnande. Jag har varit till Turkiet en gång också för flera år sedan och trivdes väldigt bra där!

Kram, Nicole

StrandviksVillan sa...

Jag - vill - också!!!

"Alla andra" reser till varma vackra länder just nu känns det som... utom jag. Men en vacker dag är det säkert min tur också ;)

Skönt att ha laddat med lite solsken inför den mörka vintern!

Huset vid ån sa...

Åhh, Nu fick jag njuta av dina härliga Turkietbilder en gång till......

Hoppas att du haft en bra helg!

MåndagsKramar Therese