fredag 8 januari 2010

Flytt

Oj oj nu har man råkat ut för förkylningen som mest alla har för tillfället. Så nu liknar jag mest Rudolf med röda mulen. Tänk att så mycket snor ryms i en näsa.
Igår höll jag på med att flytta över massor av dokument från min gamla dator till den nya som tomten kom med åt mig. Och då hittade jag lite olika recept som jag nästan glömt att jag har sparat.
Jag är nämligen alltid på jakt efter nya recept och när jag bakar är det oftast ett nytt recept som ska prövas. Här är ett av de recepten som passar t.ex. som kvällsbit till några gäster.


En typ av varm smörgåstårta
4 pers:
1 pkt Hönökaka (4 halvmånar)
2 pkt bacon
2 dl creme fraiche (inte lätt, det ska bli tjockt!)
1 dl grädde
2 gula lökar (eller en purjolök)
100 g färska champinjoner
salt & peppar
körsbärstomater
riven ost
Klipp baconen i små bitar och fräs dem i stekpanna. Tillsätt hackad lök och skivade champinjoner och låt dem fräsa med. Tillsätt creme fraiche och grädde och låt puttra en liten stund tills krämen tjocknar. Smaka av med salt & peppar.
Lägg en halvmåne bröd på bakplåtspapper. Bred 1/3 av röran på, osv. Det ska bli tre skivor med röra på. Avsluta med det fjärde brödet som lock. Skiva tomaterna och lägg överst, strö över rikligt med riven ost.
In i ugnen 200 C ca 10 min tills osten smält. Servera med en sallad.

Hoppas att det smakar!


Nu ska jag fara och se på genrepet av revyn som spelas här i byn. Jag hoppas att jag kommer få skratta mycket.

M

Inga kommentarer: